Friday, June 26, 2009

eksperimen...

Last week, Aki balik je dari sekolah...dia mintak suruh sediakan beberapa peralatan untuk buat eksperimen sains dia... dia tunjuk gambar dlm buku teks dia..."abang nak buat mcm ni mama...!"


Alah..ekperimen ni kita pun pernah buat dulu, masa zaman sekolah dulu...dlm hati aku berkata..."advanced betul budak skrg belajar ya!..dulu2 aku pun ada buat ekperimen ni, tp rasanya x delah seawal darjah 1....rasa aku dah ting 1 kot baru aku tau benda2 nie..." hehehe...korang agak2 apa? ha...! ekperimen taugeh...letak kacang hijau dlm air, tinggal beberapa hari...dan tgk hasilnya... tapi kali nie, agak berbeza sikit...sediakan bikar..letak kapas dan basahkan kapas tersebut dlm bikar..taburkan beberapa biji kacang hijau, dan lihat hasilnya...



Ini hasil ekperimen selepas 4 hari...hmm...terkejut gak aku tgk...rupanya boleh meninggi taugeh nie ya :)


Dan ini pulak hasil tanaman pokok taugeh Aki selepas 6 hari...heheh..boleh tuai lepas ni。。:D
memandangkan aku x de bikar..aku pakai jelah bekas makanan nie...okay gak...lebih murah..hari nie bila Aki tengok pokok dia dah tumbuh...dia cakap"abang nak bawak sekolah, letak kat belakang kelas"...suka betul dia...

2 comments:

  1. Salam ummie,

    Blogger gak rupanya kau.. hehehe.. rerajin la ke blog aku gak kalau lapang.

    ReplyDelete
  2. ko dah kembali semula...kekeke

    ReplyDelete