Wednesday, August 19, 2009

musim DEMAM...

Sekarang mana-mana ramai yang dah mula memakai 'face mask' nie...especially those yang batuk dan selesema....ini adalah salah satu pencegahan yang disarankan oleh pihak kerajaan agar ianya tidak merebak... tapi ramai yang salah tafsir..diorang ingat pakai face mask untuk elak diri dari terkena jangkitan, tapi sebenarnya, orang yang sepatutnya pakai adalah orang yang demam, batuk dan selesema.... supaya apabila mereka batuk, virus yang dikeluarkan oleh pesakit tadi, tidak terlepas ke udara dan terkena orang lain...

walau bagaimanpun, orang yang tak sakit pun, boleh pakai, untuk mengelak diri dari habuk dan jerebu, memandangkan skrg nie IPU menunjukkan udara kita kotor dan berjerebu...

sana sini orang demam, even government hospitals pun, crowded giler2...satu malam, dengar cerita nya patient sampai 1000, bayangkan la..doktor yg bertugas 4 orang je...nak entertain patients yg begini punye ramai....fuh! tanhniah la pada doktor2 kerajaan dan nurse2 yang bertugas...

bagi aku sendiri, aku masih lagi pakai face mask nie...sbb nya aku masih lagi batuk, dan anak2 aku pun aku sarankan supaya pakai, sbb diorang pun masih lagi batuk...



dina tengah siapkan homework dia... among my children, dina la yang kerap sekali batuk... batuk nya sentiasa konsisten..da makan ubat pun, tapi masih lagi mcm tu... at last i buat conclusion, nie mesti sbb dia duduk umah nenek..kurang pengawasan dan kawalan tentang makanan yang dia amik..mana tak nya..sokmo makan keropok...dan satu lagi..still lagi hisap botol...heheh....yang ni susah betul aku nak kawal..dulu, aku selalu gak gaduh dgn dia, kalau dia overnight umah aku, aku langsung tak bagi botol..sampai ngamuk2 dia...laa nie, dia dah taknak balik tido umah aku...dia ngadu dgn nenek dia...mama tak bagi minum....

ada ke patut...hehhehe...tengok hadif..rilek je dia..semenjak dah 2 tahun nie...huh! makin lasak dia.... sampai aku pun x larat..sudah nya dia akan nangis la kalau takde org nak main dgn dia...yg larat layan dia, abang dia je....so, sementara nak tunggu abg dia balik sekolah layan dia... sempat gak la dia gigit kakak dia yang manja tu....

1 comment:

  1. rajin anak ko buat homework..sampai kat tepi katil pun buat homework lagi..

    ReplyDelete